„Rozhodnutí vymyslet nový název by měla předcházet komplexní analýza nebo přinejmenším zralá úvaha,“ říká na úvod sloganistka Lenka Papřoková, která se tvorbě firemních názvů věnuje profesně už několik let. Upozorňuje zároveň na to, aby se majitel hned v začátku rozhodl, jestli se do vymýšlení názvu pustí sám, nebo zda osloví odborníka. Může si tak ušetřit nemálo starostí i financí. „Název je praporek na vysoké hoře představující celé naše podnikání,“ dodává Lenka. A přesně tak je o něm třeba přemýšlet.
I když je hlavním předpokladem zdravý selský rozum, neměli byste při tvorbě názvu opomenout ani pravidla vyplývající z českého zákona. Někdy se totiž může stát, že sice vymyslíte neotřelé jméno, ale rejstříkový soud ho přesto nakonec zamítne. Proč? Obvykle z důvodu porušení některé ze základních podmínek. Název společnosti nesmí působit:
- hanlivě
- klamavě
- urážlivě
A stejně tak je důležité, aby jméno vaší firmy nebylo zaměnitelné s názvem jiné společnosti, která už na trhu figuruje — jestli už je např. zaregistrovaný název Právník s.r.o., tak vám název Právníci s.r.o. uznán nebude.
Pokud chcete mít jistotu, že název skutečně nekoliduje s jinými, otestujte si ho v naší online aplikaci ověření názvu společnosti nebo se podívejte na stránky Veřejného rejstříku.
Název firmy: unikátní, ale jednoduchý
Kritérií pro volbu ideálního jména je celá řada, kdybychom ale měli vyjmenovat ty zásadní, pak je to originalita, jednoduchost, dobrá vyslovitelnost a v neposlední řadě taky zapamatovatelnost. Když se vám tuto kombinaci podaří vhodně poskládat, máte téměř vyhráno.
Jestli bude váš název příliš složitý, složený např. z několik slov, kde některá z nich budou dokonce cizího původu, potenciální zákazníci si ho správně nevybaví a když se ho pokusí zadat např. do vyhledávače, patrně se dostanou úplně jinam, než původně chtěli. A to nechcete vy. Přílišná jednoduchost a obecnost ale může vést k podobnému problému a název navíc může připomínat jiné, dobře zavedené značky. „Češi často kopírují cizí značky změnou kořene slova, přípony nebo předpony, náš jazyk k tomu ostatně přímo vybízí. Z jednoho dobrého nápadu jsou pak deriváty jako Hranolkárna, Polévkárna, Květovárna a hromady dalších,“ jmenuje Lenka.
Myslete při výběru mj. na to, jaký vliv má název na emoce a zkuste si za ním představit i příběh, který by mohl vyprávět. Co se lidem vybaví, když si v duchu řeknou název vaší firmy? Jaké je vaše poslání? A co řeší váš produkt nebo služba? To všechno byste měli vzít v potaz.
Pokud budete chtít v názvu zapojit vlastní jméno, uvědomte si, že když budete chtít jednou ze společnosti např. vystoupit, bude s vámi stále svým způsobem spojená, případně bude nutné řešit přejmenování a to po letech podnikání na trhu nebývá vždy snadné.
Nezapomínejte pak ani na technickou stránku, např. jestli je pro zvolené jméno volná internetová doména, kterou si patrně budete chtít co nejrychleji zaregistrovat.
Věděli jste, že název Google vznikl coby pravopisně chybný zápis slova Googol, což je matematický termín?
Pozor na snadnou zaměnitelnost názvů
Zůstaňme u našeho příkladu s firmou Právník s.r.o. a pojďme se podívat na několik praktických ukázek názvů, které jsou s ním zaměnitelné a při schvalování by tedy neprošly:
- Jiná právní forma: Právník a.s.
Změnou typu společnosti nic nevyřešíme, zaměnitelnost se totiž bere napříč právními formami (a.s., s.r.o., družstvo). - Přidání písmene nebo změna koncovky: Právníci s.r.o. nebo i-Právník s.r.o.
Název zůstává téměř shodný s původním a takovou úpravu nám úředník neschválí. - Uvedení zkratky státu, případně domény: Právník CZ. nebo Právník.cz
Ani v tomto případě nemáme vyhráno. - Název obsahující číslici nebo speciální znaky: Právn1k s.r.o. nebo P.R.A.V.N.I.K. s.r.o.
Oba příklady jsou stále snadno zaměnitelné s výše uvedeným originálem.
Pozor si musíme dát také u fonetické výslovnosti názvů, která může rovněž vést k záměně. Dobrým příkladem jsou slova Cool a Kůl. Stejně je na tom i prohození pořadí u víceslovných názvů, kdy Právník a syn s.r.o. nebude vnímáno jako dostatečné odlišení od názvu Syn a právník s.r.o.
Má smysl zajímat se o ochrannou známku?
Název se musí líbit, o tom není sporu. Jen o kráse to ale není. Během výběru je důležité myslet i na to, jestli bude možné zapsat jméno firmy jako ochrannou známku. Zvlášť pokud chcete svůj byznys rozvíjet opravdu dlouhodobě a bez obav z možných budoucích sporů. „Nejzákladnější chyba, které se při výběru nového názvu značky nebo obchodní firmy musíte vyhnout, je ignorace známkového práva. Vybírat novou značku potažmo obchodní firmu jen podle toho, co se vám líbí, aniž byste přitom řešili známkoprávní aspekt věci, je krátkozraké. Zaděláváte si tím na problémy, které vybublají v nejméně vhodnou dobu a pravidelně končí spory a rebrandingem, ať z vlastní vůle, nebo z donucení,“ varuje specialistka na ochranné známky JUDr. Jindra Šulcová.
„Rady typu „ochrannou známku nepotřebujete, stačí vám obchodní firma,“ slýchám poměrně často a v kontextu toho, co jsem právě popsala, mi pro podnikatele přijdou nebezpečné. Stejně tak je nebezpečné uvažování typu „Spory? Ty se nás netýkají.“ Ano, jestli jste slušní a ctíte starší práva jiných, tak se vás spory pravděpodobně netýkají, ale jen do doby, než se na obzoru ukáže někdo, kdo tyto charakterové vlastnosti postrádá začne si brousit zuby na váš projekt nebo značku,“ varuje Šulcová.
Důležitost ochranných známek a výběru vhodného názvu nedávno podtrhl i případ české firmy CCV, která pojmenovala svůj nový software pro řízení skladů Lokia WMS. To se ale nezdálo finské společnosti Nokia a proto podali námitku proti přihlášce u Úřadu průmyslového vlastnictví. Globální hráči jsou na své značky zkrátka citliví a proto někdy není od věci přemýšlet o novém názvu i mimo hranice ČR.
K ověření případných kolizí vám v tomto případě nejlépe poslouží databáze Úřadu pro průmyslové vlastnictví (případně mezinárodní databáze WIPO) a nebo můžete rovnou oslovit některého z odborníků, pro které je právo ochranných známek denním chlebem. Obhajování práva k nezapsanému označení každopádně není zábava a jestli chcete mít o starost méně, myslete na ochrannou známku včas a nejlépe hned v začátku.
První krok k nové firmě s Virtuanum
Jestli si chcete ušetřit starosti a vrhnout veškerou energii do tvorby názvy, než abyste řešili složitou administrativu a obíhání úřadů, nechte založení firmy na nás. Ve Virtuanum vám novou společnosti i se sídlem založíme do týdne, zatímco vy se můžete plně věnovat kreativnímu procesu.
Jen dobrý název vám sice podnikání do nebes nevystřelí, může mu ale výrazně pomoct. A hlavně v dlouhodobém horizontu se z něj může stát velmi významná a hodnotná součást vašeho brandu, kterou vám bude konkurence závidět.
Jak tedy začít? Dejte hlavy dohromady, sepište ty nejlepší návrhy nebo do hledání zapojte zkušené copywritery a sloganisty, kteří vám pomohou název vyšperkovat. Fantazii se meze nekladou, pokud se udržíte v mantinelech zákona.
Ing. Lenka Papřoková (www.paprok.cz) je profesionální sloganistka, která vymýšlí jedinečné slogany, claimy, domény či názvy v češtině i angličtině. Výsledky její práce můžete vidět u desítek českých společností a firem, namátkou Hanibal, Česká házená, Knihovna města Ostravy, Giff aj.
JUDr. Jindra Šulcová (www.jindrasulcova.cz) je specialistka na patentové právo a nezávislá poradkyně v oblasti práva duševního vlastnictví. Působila ve společnostech Heineken Česká republika a ŠKODA AUTO a.s. a dnes pořádá 1. ucelené školení registrace a správy ochranných známek v Česku.
Komentáře